Veelgestelde vragen

Schrijfvaardigheden

In deze oefeningen leer je hoe je informatieve en overtuigende teksten schrijft. Je krijgt theorie en opdrachten aangeboden waarin je de verschillende
stappen van het schrijfproces leert en toepast.

Samenvatten is het omgekeerde schrijven! Met deze oefeningen leer je zoeken naar het onderwerp, de boodschap, de doelgroep en het doel van je tekst. Zo kan je de inhoud op een rijtje zetten én makkelijker leren.

Benieuwd hoe jij je mening omzet in ijzersterke argumenten? Na dit onderdeel heb je de belangrijkste kennis over argumenteren op zak en weet je hoe je iedereen kunt overtuigen. Een goede basis voor het schrijven van een betoog.

Hier leer je hoe je een betoog schrijft. Je gaat aan de slag met theorie, kennisvragen en voorbeeldcasussen. Daarna ben je klaar om je eigen betoog te schrijven en deze te laten nakijken door je docent of medestudent.

Als je een zakelijke brief of e-mail schrijft, moet je je aan bepaalde richtlijnen houden. Wij helpen je een zakelijk bericht te schrijven waar jij professioneel mee voor de dag komt.

Je weet waar je wilt solliciteren, en dan? Wij leren je hoe je een sollicitatiebrief en cv maakt, die zorgen dat jij je droombaan scoort!

Je hebt een goed idee, maar hoe voer je het uit? In deze oefeningen leer je aan de hand van voorbeeldcasussen hoe je een volledig plan van aanpak schrijft.

Soms vraagt je opleiding je om een reflectie of persoonlijk ontwikkelplan te schrijven. Wij leren je hoe je dat precies aanpakt.

Bij dit onderdeel leer je stap voor stap een verslag of rapport te schrijven. We geven je theorie, voorbeelden én een casus om je rapportagevaardigheden te testen.

Het woord zegt het al: stijlmiddelen geven je tekst stijl! Aan de hand van voorbeelden, vertellen wij je wat stijlfiguren zijn. Ook leren we je deze te gebruiken in jouw teksten.

Inhoud module

De module Schrijfvaardigheid bestaat uit cursussen waarin studenten, leerdoelgericht en stapsgewijs, werken aan schrijfproducten die relevant zijn voor hun opleiding, projecten en beroep.

De schrijfvaardigheid van de student bepaalt in belangrijke mate de kwaliteit van het eindproduct. En dan gaat het niet alleen om correcte grammatica en spelling, maar ook om gerichtheid op de doelgroep, juiste opbouw en structuur en om overtuigend en aantrekkelijk schrijven.

De docent bepaalt – afgeleid van het taalbeleid en leerplan van de opleiding- welke cursussen relevant zijn en hoe ze worden ingezet in het onderwijs. Dat kan variëren van ‘bestudeer de leerstof’ tot een leerproces dat eindigt met: ‘Maak nu je eigen schrijfproduct, beoordeel het zelf, vraag peers en lever het bij mij in.’ Een cursus kan voor één studie-uur worden ingezet, maar ook voor 5 tot 10 uren, voor voornamelijk zelfstudie of voor geheel klassikaal onderwijs.

Elke cursus biedt leerstof, casussen ontleend aan de beroepspraktijk, vragen en opdrachten op alle niveaus van Bloom en lijsten met heldere beoordelingscriteria.

Dit zeggen docenten over ons

Contact

Werk je nog niet met Hogeschooltaal? Maar ben je wel nieuwsgierig geworden?

Vraag dan meer informatie aan.

Ik ben:

Vind jouw school: