Hogeschooltaal > Docent > Veelgestelde vragen student

Veelgestelde vragen Student


1. Aanschaffen licentie 

Hoe koop ik een licentie?
Op de site van Hogeschooltaal vind je in het menu bovenin de knop bestellen. Klik hier op en volg de instructies. Houd je bankgegevens bij de hand, want je betaalt met iDEAL.

Waarom is Hogeschooltaal verplicht op de boekenlijst?
Jouw opleiding heeft besloten te werken met de methode van Hogeschooltaal. Daarom staat Hogeschooltaal op de lijst met verplichte boeken. Hogeschooltaal is alleen geen boek maar een compleet zelfstudiepakket.

Geeft een studentlicentie alleen ook toegang tot de officiële toets?
Nee, de nieuwe studentlicentie van Hogeschooltaal (verkrijgbaar vanaf 1 juni 2018) geeft je alleen toegang tot de leeromgeving met alle theorie, oefeningen en oefentoetsen. De toetsen worden apart ingekocht door je opleiding/hogeschool.
 

2. Ik kan niet inloggen, wat nu? 

Ik heb wel een licentie voor Hogeschooltaal gekocht, maar ik kan niet inloggen. Wat moet ik nu doen?
Het duurt maximaal één werkdag voordat je account actief is. Je krijgt dan een bevestiging via het e-mailadres dat je ingevuld hebt op het formulier bij betaling. Is je account na één werkdag nog niet actief dan mag je een e-mail sturen naar support-hogeschooltaal@noordhoff.nl en dan wordt het direct voor je in orde gemaakt.

Ik ben mijn wachtwoord vergeten, wat moet ik nu doen? 
Klik in het inlogscherm op 'wachtwoord vergeten?' Vul vervolgens je studentnummer of e-mailadres in. Je wachtwoord wordt nu gereset. Als je er niet uitkomt kun je mailen naar support-hogeschooltaal@noordhoff.nl of bellen tussen 9.00 en 17.00 uur naar  088-522 68 22 en dan helpen wij je direct verder.

Ik heb een licentie gekocht voor Hogeschooltaal. Wanneer krijg ik mijn inlogcodes binnen?
Je ontvangt na maximaal één werkdag  een e-mail met je inloggegevens. Heb je niets gekregen? Dan kun je contact met ons opnemen via support-hogeschooltaal@noordhoff.nl of 088-522 68 22 en dan maken wij het direct voor je in orde!
 

3. Betalen

Wat kost Hogeschooltaal?

  • Eén studentlicentie van Hogeschooltaal kost € 50. De licentie geeft toegang tot oefentoetsen, theorie en oefeningen. Schaf je zowel Nederlands als Engels aan, dan krijg je een korting van 25%.
  • Je licentie blijft 5 jaar geldig, handig voor de hele studieduur. 

Moet ik Hogeschooltaal opnieuw bestellen als ik van opleiding verander waar ook gebruik wordt gemaakt van Hogeschooltaal?
Nee, dat hoeft niet. Stuur ons een e-mail met je oude en nieuwe studentnummer en je krijgt een nieuwe account voor die opleiding.

Ik kan niet betalen via de website (iDEAL), wat moet ik nu doen?
Je kunt een licentie ook bestellen door € 50 over te maken op bankrekeningnummer NL45RABO0142329479 t.n.v. Digitaalbedrijf Breda. Stuur vervolgens een e-mail naar support-hogeschooltaal@noordhoff.nl. Daarin vermeld je dat je een licentie via de bank aanschaft. Vermeld de naam van je opleiding, je eigen naam en je studentnummer.
Zodra de betaling binnen is, ontvang je een bevestiging en kun je aan de slag.

Is het mogelijk om een factuur te ontvangen van de betaling?
Ja, dat kan. Stuur een e-mail naar support-hogeschooltaal@noordhoff.nl met je adresgegevens. Wij mailen je dan een factuur in PDF.

Op korte termijn moet ik een toets van Hogeschooltaal gaan maken. Ik heb nog geen licentie, wat moet ik nu doen?
Je koopt zo snel mogelijk via iDEAL een licentie. Neem vervolgens even contact met ons op; tot een half uur voor aanvang van de toets kun je nog bellen of mailen (088-522 68 22, support-hogeschooltaal@noordhoff.nl). Wij zorgen ervoor dat je direct gebruik kunt maken van je account.

Ik studeer in het buitenland, is het mogelijk om vanaf een buitenlandse bankrekening te betalen?
Ja, natuurlijk kan dat! Je stuurt een e-mail naar support-hogeschooltaal@noordhoff.nl. Daarin vermeld je dat je een licentie via de bank aanschaft. Vermeld de naam van je opleiding, je eigen naam en je studentnummer en welke licentie(s) je wenst (Nederlands, Engels, Taalsteun).
Betaal met een bankoverschrijving (of iDEAL buitenland).
Gebruik IBAN nummer: NL45RABO0142329479 en BIC: RABONL2U. Onder vermelding van: Licentie Hogeschooltaal, naam en studentnummer.


4. Resultaten

Waar kan ik mijn Resultaten vinden?
1. Log in.
2. Klik op Resultaten, bovenin het menu.
3. Al het gemaakte werk staat gesorteerd op datum. Je kunt op de blauwe links klikken om tips te bekijken en de theorie na te lezen.

Wat voor resultaten moet ik precies hebben om te slagen voor de toets?
Voor het certificaat van Hogeschooltaal moet je voor het onderdeel spelling werkwoorden 80% of meer scoren én(!) je moet gemiddeld voor de vier onderdelen 80% of meer scoren.


5. Toetsen/oefeningen

Welke basisvaardigheden komen terug in de toetsen?
De toets bestaat uit vier onderdelen: werkwoordspelling, spelling algemeen, zinsstructuur of grammatica en algemeen taalgebruik. Wat aangeraden wordt, is om de oefentoetsen met theorieverwijzingen te maken. Deze oefentoetsen behandelen namelijk alle vier onderwerpen van de officiële toets. Mocht je fouten maken dan geeft Hogeschooltaal automatisch een verwijzing naar de juiste theorie. Je merkt dan vanzelf welke onderdelen van de basisvaardigheden je nog eens goed door moet nemen.

Kan ik ook oefentoetsen maken?
Binnen de module ‘Basisvaardigheden’ vind je oefentoetsen op zowel 3F- als 4F-niveau. Deze toetsen zijn qua vorm en niveau gelijk aan de officiële toetsen die je opleiding/school afneemt. 

Als ik alle oefentoetsen heb gemaakt, is er dan geen oefenstof meer?
Bij alle oefeningen kun je de antwoorden resetten. Dat kan ook bij de oefentoetsen. Bovendien maakt Hogeschooltaal regelmatig nieuw oefenmateriaal!

Hoe kan ik zien welke antwoorden goed of fout zijn?
Tijdens het maken van de oefening zie je direct of een vraag goed of fout is.

Ik heb een fout gevonden in de oefentoets of in de theorie. Waar kan ik dit melden?
Wij doen er alles aan om er voor te zorgen dat onze methode foutloos is. Als je toch een foutje hebt kunnen ontdekken, dan horen we dat heel graag. Zo draag jij ook bij aan de kwaliteit van het taalonderwijs! Je opmerking kun je mailen naar support-hogeschooltaal@noordhoff.nl. Vermeld ook waar de fout precies staat (onderwerp en regel).

Wanneer wordt de uitslag van een toets bekend gemaakt?
Zodra de officiële toetstijd is verstreken, is inzage mogelijk. Door het aanklikken van de knop 'inzage' op je startpagina zie je de scores die jij hebt behaald. Je kunt 24 uur lang de toets en de antwoorden inzien. Deze uitslag is wel onder voorbehoud. Na drie werkdagen staat je definitieve score in je portfolio. Je score kun je meteen zien onder resultaten. 

Wordt er rekening gehouden met dyslexie?
Als je een verklaring hebt, krijg je langer de tijd om je toets te maken. Ga naar de docent of studieleider die de toets regelt. Die geeft het door aan Hogeschooltaal. Tip: we hebben ook nog een extra module Taalsteun voor je beschikbaar in onze webshop. 


6. Certificaat 3F of 4F

Wanneer ontvang ik een certificaat van Hogeschooltaal?
Je krijgt een certificaat als je op je opleiding een officiële toets hebt gehaald met 80% of hoger voor de spelling van de werkwoorden én(!) als je gemiddeld 80% of hoger scoort voor de vier onderwerpen (werkwoordspelling, spelling algemeen, zinsstructuur en algemeen taalgebruik).

Wat betekent een certificaat van Hogeschooltaal?
Hogeschooltaal heeft een wetenschappelijke redactie. De toetsen weerspiegelen het taalniveau dat noodzakelijk is op een hbo-opleiding. Hogeschooltaal certificeert woordenschat, algemene spelling en werkwoordspelling, zinsstructuur, grammatica, interpunctie en algemeen taalgebruik.


7. Systeemvereisten

Wat is vereist om Hogeschooltaal te gebruiken?
In beginsel is alleen een internetbrowser en een internetverbinding voldoende. Hogeschooltaal adviseert om een zo recent mogelijke versie van je browser te gebruiken. Verouderde versies van Internet Explorer willen nog weleens onstabiel werken. Vanaf Internet explorer 11 en hoger zijn er geen problemen bekend. De overige browsers werken allemaal zonder problemen.