Terug

Ellen Steenvoorden


Over het gebruik Hogeschooltaal in schooljaar 2011-2012.

Hogeschooltaal gebruik ik bij de opleiding Systeembeheer deeltijd/duaal als zelfstudiemodule. Het is onderdeel van het vak Communicatieve Vaardigheden. 

Ik ben het afgelopen jaar begonnen met een diagnostische toets. Om precies te zijn: ik heb de B2 toets als diagnostische toets gebruikt. Studenten denken makkelijk een certificaat te kunnen halen, maar de praktijk wijst uit dat dit tegenvalt. Dit is confronterend, maar tevens verhelderend en voorkomt een hoop heen en weer kletsen over de noodzaak al dan niet tijd te besteden aan taal. Vervolgens heb ik in januari de B2-toets voor een certificaat  laten afnemen. Het behaalde percentage heb ik gebruikt als deelcijfer, naast deelcijfers voor andere opdrachten binnen het vak. (Dit ga ik volgend jaar anders doen.) Degenen die de B2-toets al hadden gehaald, dus een certificaat al binnen hadden, heb ik de C1 toets laten afnemen. Er is zeker wat voor te zeggen om het C1 certificaat later in de opleiding op te nemen, maar aan de andere kant ook om studenten die het kunnen, de gelegenheid te geven om het certificaat eerder te halen. De C1 toets wordt als veel zwaarder ervaren en de studenten zijn er ook veel langer mee bezig, dan met de B2-toets. 

Het certificaat wordt zeker gezien als een aanwinst voor het cv.

Studenten die gezakt zijn, willen graag alsnog het certificaat behalen. Ik geef hun aankomend jaar de gelegenheid om bij de diagnostische toets mee te doen voor het certificaat.

Wat heel fijn is, is dat de toetsing extern wordt afgenomen. Dat scheelt veel werk. Studenten hebben al betaald voor de licentie en ik vind 55 euro voor vijf jaar een prima bedrag. In hogere jaren heb ik de certificaatstoets niet laten afnemen. Een aantal van de hogerejaars heeft het pakket gekocht naar aanleiding van de vermelding ervan in mijn studiewijzer Scriptie Schrijven.

Daarnaast vermeld ik de onderdelen van Hogeschooltaal over beroepsvaardigheden in opdrachten die ik geef. Studenten zijn erg blij met bijvoorbeeld het onderdeel Adviesrapport en Thesis. 

In de praktijk blijkt Hogeschooltaal zeer goed te voldoen. Lichtend voorbeeld is een van mijn studenten die afkomstig is uit Cambodja. Aan het begin van het studiejaar was deze student zeer zwak op gebied van de Nederlandse taal. Hij zei ook dat hij dacht dat hij het Nederlands niet zou kunnen leren. Deze student heeft zich ingezet en heeft het B2-certificaat gehaald met over de gehele linie 90% en hoger. Hij was zeer blij.

Ik ook, want zijn vooruitgang is echt geweldig.
 

Drs. Ellen M. Steenvoorden
Docent Systeembeheer - Hogeschool Utrecht

 



Terug